Sådan booker du en test i @venX

Se her, hvordan du booker en test i @venX

Når du kommer ind på sitet, ser du først en oversigt over alle de bookinger af test, der er oprettet af den uddannelsesinstitution, du er fra.

Se her, hvordan du logger ind

Aktive bookinger viser test, som starter indenfor en halv time fra aktuelt klokkeslet, og som ikke har sluttidspunkt indenfor to timer fra starttidspunktet.

 Fremtidige bookinger af test er alle fremtidige bookede test excl.de aktive.

Af denne oversigt fremgår: bookingens navn, navnet på selve testen, testens starttidspunkt og starttidspunkt angivet i dage

Administrer test kan bruges til evt. at tildele udvalgte elever ekstra tid til den enkelte test. Dette kan fx benyttes i forbindelse med elever med læsevanskeligheder eller lignende. Klik på [Administrer…] ved den enkelte test.

Via panelet i venstre side kan der returneres til hovedmenuen.

Ønsker du at oprette en ny booking af en test, foregår det ved at klikke på menupunktet Opret booking i panelets venstre side.

Booking af en test består af følgende trin:

1)      Vælg typen af test

2)      Navngiv booking

3)      Tilføj elever til testen

4)      Vælg starttidspunkt

5)      Godkend bookingen

Her får du adgang til en oversigt over de tests, der allerede er oprettet i systemet. Gå derefter ind under de test, du ønsker at booke og klik på ikonet:

6

Så folder menuen sig ud

Fra oversigten vælges den test, der ønskes booket, ved at trykke på knappen [Opret…]

Herefter er der mulighed for at give bookingen et navn.

Når en booking navngives, er det en god idé at give den et navn, som er sigende og fx indeholder, hvilken test og fag der er tale om, klassens navn samt lignende relevant information. Det gør det nemmere sidenhen at finde og huske den. Dette er særligt relevant, hvis du skal booke mange tests.

Når bookingen er navngivet trykkes [OK], og der fremkommer et tilsvarende skærmbillede

Her fremgår navnet på bookingen [Produkt], testens navn [Test] samt en elevliste[Navn], og testens starttidspunkt.

Der er mulighed for at tilføje elever til bookingen ved at trykke [Udvælg elever] under punktet ”Elever”.

Herefter fremkommer et skærmbillede, hvor der er mulighed for først at vælge den enkelte klasse, og herefter markere de enkelte elever eller alle elever.

Når der er tilføjet det ønskede antal elever, trykkes på knappen [OK].

Der returneres nu til oversigten, hvoraf det under Vedligehold booking vil fremgå, hvor mange elever der er tilføjet til bookingen. Under punktet Slet er der mulighed for at slette elevlisten/eleven igen.

Det næste punkt i proceduren er tilføjelse af Starttidspunkt.

Her trykkes der i feltet ”Start dato”. Der fremkommer nu en kalender, hvor der kan vælges en dato.  Efterfølgende angives starttidspunktet. Når det ønskede starttidspunkt er valgt trykkes Gem.

Starttidspunktet definerer det tidligste tidspunkt eleven kan starte testen på. Eleven kan efter dette tidspunkt starte testen på et hvilket som helst tidspunkt.

I Bookingoversigten vil det valgte tidspunkt nu fremgå af oversigten.

For at færdiggøre bookingprocessen er blot tilbage at trykke på knappen Godkend i højre side af menulinjen. Herefter vil der være mulighed for at se bookingen i oversigten over Aktive og fremtidige bookinger samt i Bookingoversigten og testen vil starte på det ønskede tidspunkt.

Når testen er godkendt fremkommer en oversigt over bookingen, som evt. kan udskrives:

Klik på Aktive og fremtidige bookinger for at se den bookede test

Der kan nu ændres i bookingen ved at klikke på bookingens navn.

Når bookingen er færdig er testen klar til eleverne fra det valgte starttidspunkt.